torsdag den 15. juni 2017

De første græsser

Græsbedene syntes rigtig godt om de de sidste ugers regn, græsserne er virkelig skudt i vejret, og der samme er stauderne. 

Allium Aflatunense er afblomstret, og der står nu kun fræstandene til bage i bedene. Alle de grimme blade på Allium er gemt mellem græsserne, og det er kun de runde frøstande der svæver over bedene.

Jeg klippede græsserne ned temmelig tidlig i år, allerede i midt februar, mens jorden stadig var let frossen. Det anbefales først at klippe omkring starten af marts, men vi ville gerne klippe dem ned mens jorden stadig var frossen, så vi ikke rykkede de små planter op af jorden med buskrydderen, istedet for at klippe dem over. Det gik heldigvis fint at klippe så tidlig, men jeg venter nok lidt længere tid næst år.

Lige nu blomstrer Mosebunken Deschampsia cespitosa 'Goldtau' den er så fin når den vokser op og danner et smukt slør over bedene. Lige nu hvor den er sprunget ud er den næsten sølv farvet, men senere bliver aksene helt brune. Bladene er ca 30 centimeter og næsten stedsegrønne, men i blomst ka den bliver ca 70-80 cm høj. De lange aks stå resten af sommeren og svajer i vinden, men til vinter når blæsten bliver for hård må den kapitulerer, så knækker de lange aks af. Så har den også virkelig gjort det godt, og heldigvis er de nemme at samle sammen og smide på komposten.




5 kommentarer:

  1. Flot, det første billede siger det hele med de afblomstrede Allium og græsset i blomst sammen med den lila staude.
    Hvilket træ har du på næste billede? Det er virkeligt smukt.
    god weekend.

    SvarSlet
  2. Træet er en Gleditsia triacanthos 'Sunburst' det er et smukt træ som springer sent ud, desværre har min fået lidt frostskade, derfor er den lidt skæv. De lilla stauder som blomstrer er Salvie nemorosa 'Caradonna'

    SvarSlet
  3. Jeg forstår godt at du klippede ned under frosten for en buskrydder er ikke skånsom;) Godt at de kommer så fint græsserne.
    Jeg er selv lidt utålmodig med græsserne, at de typer jeg har her kommer så sent. Men jeg prøver at forklare mig selv at de jo også er dem der holder længst i den sidste ende af sæsonen...
    Det ser grønt og frodigt ud hos dig og er flot med alliumkuglerne som svæver oppe over.

    SvarSlet
  4. Hvor er det smukt med græsserne og Alium :o)

    SvarSlet
  5. Hei. Flotte bilder. Jeg elsker prydgress. En dille jeg har hatt i mange år. Flott og frodig hos deg. Ønsker deg en god helg.

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...